BYLI DVA NEBO JEDEN?

22. 1. 2015
Byli2nebo Jeden

Byla jsem s kolegou na obědě. V restauraci jsme si sedli ke stolu a čekali na obsluhu.Nikdo si nás chvíli nevšímal. Ale my jsme si povídali, tak mě to ani moc nevadilo. Zato kolega byl celý netrpělivý.

Když přišel číšník se zeptat, zda budeme jíst, vybuchnul můj kolega naštvaně a úsečně.

„No, to je dost. Už tu nějakou chvíli čekáme. Jo. Budeme jíst. A jaký máte pivo?“

Ani jsem si při tom našem povídání nevšimla, jak jeho naštvanost vzrůstá.

Číšník odrecitoval, jaká mají piva. Dával si záležet, aby to říkal pomalu a co do největších podrobností. To byla jeho pomsta.

„Já si dám Plzeň!“ důrazně a netrpělivě pravil kolega.

„A já malou,“ usmála jsem se na obsluhujícího já.

Pak jsme si dali oběd. Už ani nevím, co jsme měli.

Hlavně jsem si všímala, jak číšník už to měl u mého kolegy navždy polepené. Za všechno mohl. Jídelní lístek přinesl pozdě, jídlo nebylo nic moc, pivo mělo malou pěnu,…. Zkrátka ať dělal, co dělal, vše bylo špatně.

Zajímavé ovšem bylo, že já komunikovala s číšníkem úplně normálně, v klidu a pohodě.

Jako by tam byli dva číšníci. Ten protivný obsluhoval mého kolegu a ten příjemný obsluhoval mě. Když bychom někomu povídali, že jsme byli na obědě a jak to tam probíhalo, mohl by si myslet, že jsme byli každý jinde.

Každý jsme totiž viděli jiného číšníka.

To, jak jsme naladění, se odráží ven a okolí na to reaguje. Energie emocí má velkou sílu. Negativita plodí negativitu a zase naopak. Za úsměv a příjemné vystupování jsem dostala úsměv a milou obsluhu. Pak číšník reagoval na mého kolegu jinak než na mě.

Tak kolik těch číšníků nás vlastně obsluhovalo?

Záleží jen na nás, jaké máme vztahy s ostatními. Sami můžeme hodně ovlivnit.

Na celou situaci můžeme pohlížet optikou sociálního zrcadla. Obraz, který si o druhém člověku vytvoříme, ovlivňuje naše chování. To vyvolává reakce z druhé strany. Potom každý z nás viděl „svého“ číšníka.

O sociálním zrcadle se můžete více dozvědět v ebooku Jak na mezilidské vztahy? Jednoduše a chytře.